الکسا چیست؟

 


الکسا یکی از سرویس‌های آمازون است. این سرویس از طریق وب سایت www.alexa.com در دسترس عموم است تا بتوانند اطلاعات کلی از میزان ترافیک و محبوبیت یک وب سایت را بدست آورند.

رتبه ترافیکی الکسا چیست؟

بی شک یکی از مهمترین ابزارها برای هر مدیر آمار است. الکسا هم آمار ارائه میکند، روش کار الکسا ساده است و شاید غیر منصافانه به نظر برسد، ولی آمار الکسا خصوصا در رتبه های زیر 100 هزار بسیار به واقعیت نزدیک است و از همین رو مورد توجه وب مستر ها قرار گرفته.

به تعبیر دیگر الکسا لیستی از وب سایتهای اینترنتی است که بر اساس ترافیک و تعداد بازدید مرتب سازی شده و اگر وب سایتی در منطقه خود مثلا ایران جزو 50 یا 100 وب سایت اول آن نمایش داده شود مشخص کننده ارزش بالای این سایت از لحاظ تجاری نیز خواهد بود زیرا وب سایتهای دیگر سعی می کنند با پیدا کردن سایتهای پر ترافیک از آنها برای دریافت لینک یا نمایش تبلیغات استفاده کنند که موجب افزایش در آمد و ارزش سایتهای پربازدید خواهد شد.

رتبه الکسا یا جایگاه در لیست الکسا بر اساس مجموع بازدیدهای 3 ماه گذشته از یک وب سایت توسط میلیونها کاربری که تولبار یا نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند می باشد، به نحوی که کاربری که نوار ابزار را نصب کرده به هر صفحه ای که سر می زند یک مورد بازدید برای آن صفحه از آن سایت ثبت می شود و با توجه به نوع ورود به صفحه، اینکه از جایی لینک شده یا مستقیم وارد شده و ... این اطلاعات در الکسا ذخیره می شوند.

الکسا علاوه بر ارائه اطلاعات آماری تقریبی درباره میزان صفحات بازدید شده ، تعداد بازدیدکنندگان ، میانگین زمان بازدید و مواردی از این دست، اطلاعات جالب توجه دیگری نیز ارائه می‌کند که از طریق آن‌ها می‌توان متوجه شد که بیشتر ترافیک یک وب‌سایت از کدام منابع آمده است.

این سرویس با در نظر گرفتن معیارهای محاسباتی و آماری، نهایتاً سایت‌های مختلف را رتبه‌بندی می‌کند. هرچه رتبه‌ی یک وب‌سایت نزدیک‌تر به عدد 1 باشد، اصولا باید محبوب‌تر و پربازدیدتر هم باشد؛ اما همیشه اینگونه نیست!

چرا باید به رتبه الکسا توجه کنیم؟

1- بهبود رنک گوگل سایت

هیچ مدرکی برای تاثیر رتبه الکسا بر تعیین پیج رنک گوگل وجود ندارد و عملا این دو سایت بصورت مستقل فعالیت میکنند ولی بیشتر فعالیت هایی که برای بهبود رتبه الکسا سایت خود باید انجام دهید مستقیما بر پیج رنک گوگل شما تاثیرگذارند و معیار مناسبی برای شما خواهند بود.

2- تبلیغات بیشتری بفروشید

تبلیغ کنندگان اینترنتی و مشتریان شما زمان تصمیم گیری به رتبه الکسا سایت شما توجه میکنند و آن را فاکتور مهمی برای تعیین محل تبلیغات خود در نظر میگیرند.

3- میزان کیفیت سایت

بهتر بودن رتبه الکسا از دید کاربران نشان دهنده بروز و مفید بودن مطالب سایت شما خواهد بود.

چگونه رتبه الکسای سایت خود را افزایش دهیم؟

  • محتوای سایت:

از آنجاییکه سایت الکسا مستقیما مفید بودن محتوای صفحات شما را اندازه گیری نمیکند، بروز بودن و مفید بودن آنها میتواند رتبه بهتری برای شما بهمراه داشته باشد زیرا بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت شما خواهد کشید از طرف دیگر همین بازدیدکنندگان رتبه الکسا شما را برای تعیین میزان اعتبار سایت و مطالب شما در نظر میگیرند.

مرتبا مطلب جدید به سایتتان اضافه کنید، و این کار را بصورت متناوب انجام دهید و در نظر داشته باشید که اگر یک روز چند مطلب به سایتتان اضافه کنید ولی روز‌های بعد هیچ مطلبی اضافه نکنید تاثیر خاصی در رتبه الکسای سایت خود مشاهده نخواهید کرد.

مطالب جذاب و مفید باعث جذب بازدید کننده می‌شود پس مطالب مفید بنویسید تا ترافیک بیشتری داشته باشید و به دنبال آن رتبه الکسای بیشتر داشته باشید. سعی کنید همیشه مطالب دست اول را در وب سایت خود قرار دهید یعنی پست هایی که قرار می دهید مال خود شما باشند نه اینکه از سایت های دیگر کپی کرده باشید. در این صورت هم الکسا و هم گوگل متوجه تقلب کاری ها شده و وب سایت شما را معتبر نخواهند شمرد. و این یعنی کاهش رتبه. همچنین اگر می توانید مطالبتان را بخش بندی کنید و مثلا هر هفته بخشی از آن را بر روی سایت قرار دهید با این کار کاربران برای دریافت ادامه مطالب شما به سایتتان مراجعه می کنند و همین باعث افزایش ترافیک و رتبه الکسا می شود.

به سایتتان مطلبی درمورد الکسا، رتبه الکسا و یا نحوه بهبود رتبه در الکسا اضافه کنید، مدیران سایت‌ها مشتاق‌اند که راه‌های افزایش رتبه الکسا را بدانند بنابراین به سایت شما می‌آیند تا مطلب شما در این زمینه را بخوانند.

  • نصب نوار ابزار الکسا

نوار ابزار الکسا (Alexa toolbar) را برای مرورگر IE و Alexa Extensionرا برای firefox دانلود و نصب کنید. نوار ابزار الکسا بهترین راه برای مشاهده‌ی وضعیت سایت است و وقتی بازدیدکننده سایت را با مرورگری که نوار ابزار الکسا داشته باشد بازدید می‌کند قطعا به یک ترافیک پربار برای سایت تبدیل می‌شود پس دیگران را هم به استفاده از نوار ابزار الکسا متقاعد کنید.

  • Homepage مرورگرتان را سایت خودتان قرار دهید!

اگر در یک شرکت کار می‌کنید نوار ابزار الکسا را برای همه کامپیوتر‌های شرکت نصب کنید و وبسایتتان را به عنوان homepage در مرورگرهای آنها مشخص کنید.

می‌توانید با کافی‌نت‌ها قراردادی ببندید که طبق آن نوار ابزار الکسا را بر روی همه کامپیوترهای کافی‌نت نصب کرده و وبسایت شما را به عنوان‌homepage  در مرورگرها قرار دهند.

چنانچه سایت شما رتبه الکسای قابل قبولی دارد ولی همچنان قصد ارتقاء این رتبه را دارید با نصب Alexa Rank Widget می‌توانید رتبه الکسای وبسایتتان را برای بازدیدکننده‌ای که نوار ابزار الکسا را نصب نکرده هم نمایش دهید با نمایش وضعیت رتبه سایت در الکسا در واقع اعتبار سایت شما در مقابل بازدیدکننده قرار می‌گیرد.

  • تبلیغ کنید

آدرس وبسایت خود را در فروم‌های مشهور و فعال قرار دهید.

سایت خود را در دایرکتوری‌ها ثبت کنید. دایرکتوری‌ها فهرستی از وبسایت‌ها هستند که براساس موضوع دسته‌بندی شده‌اند و بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق آدرسی که در دایرکتوری قرار داده‌اید به وبسایت شما بیایند و به افزایش ترافیک سایت شما کمک کنند.

در شبکه‌های اجتماعی آسیایی و یا فروم‌های آسیایی مطلب بگذارید. بعضی از وب‌مستر ها می‌گویند که کاربران آسیای شرقی طرفداران بزرگ نوار ابزار الکسا هستند.

تبلیغات سایت خود را بر روی موتورهای جستجوگر مثل گوگل قرار دهید.

سعی کنید طراحی و محتوای وبسایتتان با استانداردهای موتورهای جستجوگر مثل google یا bing هماهنگ باشد تا هرچه بیشتر مورد بازدید قرار بگیرد و ترافیک سایت بالا برود. البته بهتر است بدانید که افزایش Page Rank گوگل رابطه مستقیمی با رتبه الکسا ندارد. به طور مثال در مورد برخی سایت‌ها که Page Rank گوگل خوبی دارند رتبه الکسای خوبی مشاهده نمی‌شود یا بالعکس.

 

 

گفتگوی آنلاین در تلگرام: upnewsite@

بخش فروش: sales@upnewsite.com

بخش فنی: technical@upnewsite.com