سئو چیست - (بخش دوم) - پیج رنک (Page Rank) و پارامترهای اساسی در سئو

SEO یا Search Engine Optimization معمولا شامل تغییرات جزئی می شود ولی این تغییرات کوچک ممکن است تاثیر قابل توجهی در رتبه و ترافیک جاری شده از موتورهای جستجو گردد. در دنیای امروزی وب، SEO جزء موارد اجتناب ناپذیر در وب سایت هاست.

در این مقاله به تعریف پیج رنک و اهمیت آن و همچنین پارامترهای مهم و کاربردی و در عین حال ساده ای که در سئو باید به آن توجه داشت و باعث افزایش پیج رنک می شود توضیح داده شده است. توجه و به کاربردن این نکات باعث افزایش ترافیک سایت و توجه موتورهای جستجو و خصوصا گوگل به سایت شما می شود تا آن را جزو سایت های برتر در صفحه ابتدایی جستجوها قرار دهد. پس اگر صاحب وب سایت ویا وبلاگ و یا صفجه ای در اینترنت هستید و قصد دارید بهتر دیده و خوانده شوید این مقاله را از دست ندهید.

پیج رنک چیست؟

به طور کلی می توان گفت، پیج رنک Page Rank سیستم رتبه بندی گوگل Page Rank نامیده می شود. که روشی برای اندازه گیری "اهمیت" صفحات است.

نحوه ی رتبه بندی در گوگل:
1. تمام صفحات مرتبط با عبارت جستجو شده در بایگانی اش، می یابد.
2. صفحات یافته شده را با توجه به پارامترهای موجود در خود صفحه، رده بندی می کند.
3. وزن ها را در متن پیوند لینک های ورودی صفحه محاسبه می کند.
4. نتایج جستجو را با توجه به پیچ رنک مرتب می کند.


چگونه می توان پیج رنک یک صفحه را دانست؟

پیج رنک عددی بین صفر تا ده است. که از طریق سایت ها و یا نرم افزارهای ارائه دهنده این خدمات قابل مشاهده است.

  • سایت های ارائه دهنده PAGERANK

    به عنوان اولین راه می توان به سایت های مخصوصی که از جانب گوگل اداره می شوند مراجعه کرد. به عنوان مثال می توان به سایت HTTP://WWW.PRCHECKER.INFO  مراجعه کرد. با مراجعه به این سایت با وارد کردن اسم وبلاگ یا سایت خود از امتیاز آن در گوگل آگاه می شوید.

  • نرم افزارهای PAGERANK
    راه دیگر نصب کردن نوار ابزار یا TOOLBAR گوگل می باشد، که برای دریافت این برنامه به سایت گوگل به نشانی HTTP://WWW.TOOLBAR.GOOGLE.COM بروید.

  • راه دیگر استفاده از نرم افزار PAGERANK-WEAVER می باشد. این نرم افزار به شما این قابلیت را می دهد که پیج رنک های رقیب هایتان را یک جا جمع بندی شده یا تحلیلی ببینید. به عنوان مثال شما یک کلمه کلیدی را در قسمت جستجوی این برنامه تایپ و کلیک می کنید. کمی صبر می کنید، نرم افزار شروع به جستجو، تجزیه و تحلیل می کند. سپس به شما نتایجی را کارنامه وار می دهد. در آن ابتدا تعداد کل لینک های یافته شده و در ردیف های پایین تر تعداد تفکیکی آنها را بر حسب پیج رنک های مختلف نشان می دهد. مثلا می گوید 20 سایت با پیج رنک 6 به این کلمه یا سایت لینک داده اند.

پارامترهای مورد توجه موتورهای جستجو و افزایش page rank یک سایت

همانطور که می‌دانید، سیستم رتبه بندی گوگل و همچنین سایر موتورهای جستجو در دوره‌های زمانی خاصی مجددا سایت‌های موجود را رتبه‌بندی می‌کند و سایت‌های زیادی در این میان با کاهش رتبه مواجه می‌شوند. در ادامه چندین روش‌ برای جلوگیری از کاهش رتبه و همچنین راه های کسب امتیاز آورده شده است.

توجه به عنوان صفحات

·         عنوان صفحه (Title) را با دقت طوری انتخاب کنید که محتوای صفحه را شرح دهد

عنوان صفحه را طوری انتخاب کنید که با متن و محتوای صفحه در ارتباط باشد و بتواند شرح بسیار کوتاه و مختصری از آن باشد.

از انتخاب عنوان بی ربط و نامرتبط با محتوای صفحه اجتناب کنید.
هرگز از عناوین پیش فرض صفحه های
HTML مانند Untitled یا New Page استفاده نکنید.

·         برای هر صفحه از وب سایت یک عنوان منحصربه فرد انتخاب کنید

هر کدام از صفحه های وب سایت می بایست دارای عنوان خاص خود باشد. این کار به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحه های مختلف سایت را از یکدیگر متمایز کنند.

·         عنوان را کوتاه ولی توصیفی انتخاب کنید

عنوان نباید طولانی باشد. Title را کوتاه ولی در عین حال با مفهوم و مرتبط برگزینید. موتورهای جستجو عنوان های طولانی را در نظر نمی گیرند.

از ساخت عنوان های بزرگ و طویل خودداری کنید.
سعی کنید در عنوان، کمتر از کلمات غیرکلیدی و حروف اضافه استفاده کنید.


ثبت نام در دایرکتوری ها و معرفی سایت به موتورهای جستجو

برای اینکه سایت خود را در دایرکتوری ها ثبت کنید می توانید به مقاله "نحوه ثبت وب سایت در دایرکتوری ها"  و برای آموزش معرفی سایت به موتورهای جستجو به مقاله "نحوه معرفی سایت به موتورهای جستجو" که به طور تفضیل مراحل و اهمیت آن بیان شده است مراجعه کنید.

 تنوع در لینک ورودی:
یکی از بهترین مکان‌هائی که مشتریان می‌توانند سایت شما را پیدا کنند موتورهای جستجو هستند. اما شما نباید فقط به این بسنده کنید. شما بایستی سعی نمائید لینک سایتتان را در سایت‌های دیگران منتشر کنید.
به طور خلاصه می توان اینگونه بیان کرد: سعی کنید توسط دیگر وبلاگها یا وب‌سایت‌ها به شما لینک داده شود اگر لینک شما یک سویه و ورودی باشد تنها دیگران به وبلاگتان لینک دهند رتبه شما افزایش می یابد.
لینک دوسویه یعنی لینکها در هر دوطرف باشد که امتیاز کمتری دارد و اگر تنها لینک دیگر سایت‌ها و وبلاگها را یک سویه بگذارید، به طور شدید نمره شما کم می شود.بهتر است باسایت ها و وبلاگ هایی تبادل لینک کنید که محتوایی مرتبط با محتوای سایت شما دارد.
نرم افزار رتبه بندی چنین محاسبه می کند که هر چقدر بیشتر به یک صفحه اینترنتی لینک داده شده باشد پس از اهمیت خاصی برخوردار است .
توجه داشته باشید که تلاش برای افزایش رتبه وبلاگ و سایتی بی محتوا یا کم محتوا کار بیهوده ایست، آنچه بیش از همه در بالا بردن رتبه شما در موتورهای جست و جو نقش دارد میزان محتوای سایت شماست، پس تلاش خود را بیشتر بر روی محتوای خود متمرکز کنید و بدانید که اگر محتوای بهتری ارائه کنید از سوی دیگران مورد حمایت قرار خواهید گرفت.


استفاده از گروه‌های خبری:
فراموش نکنید که همه مطالب گرو‌ه‌های خبری و انجمن ها (FORUMS) در موتورهای جستجو ثبت می‌شوند. شرکت در مباحث این گروه‌ها کمک زیادی به معرفی سایت شما به موتورهای جستجو خواهد کرد. در ضمن بخاطر داشته باشید که این مطالب برای مدتهای زیادی در این گروها باقی خواهند ماند.

وبلاگ نویسی :
هنوز مطالبی که در وبلاگ سایت‌ها نوشته می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار هستند. علاوه بر اینکه این مطالب می‌تواند در ایجاد ارتباط بهتر با مشتری موثر باشد، تاثیر مثبتی در افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو خواهد داشت. سعی کنید از اسامی مناسب برای وبلاگ سایت
  و همچنین شاخه‌ای که این وبلاگ درآن قرار دارد استفاده نمائید.
 

لینک‌ها تاریخ مصرف دارند
این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید : " هر لینکی تاریخ مصرفی دارد " مثلا لینکی را که یک سال پیش سایت دیگری به شما داده است هیچ نقشی در بالا بردن رتبه شما ایفا نمی کند ، زیرا موتورهای جست و جو به مرور لینک های قدیمی را حذف می کنند .


تصاویرتان را برچسب گذاری کنید.

این نکته را فراموش نکنید که هر تصویری که در سایت قرار می دهید دارای برچسب باشد.


خودتان به خودتان لینک دهید
بهتر است در سایت خود به مقالات و مطالب خود چند بار لینک بدهید ، برای مثال می توانید عناوین مقالات سایت خود را درج کنید و خلاصه مقاله را در صفحه ای دیگر و متن کامل آن را در یک صفحه مجزا قرار دهید و یا اینکه در همان صفحه ای که متن کامل مقاله را قرار می دهید به عنوان مقاله لینک همان صفحه را بدهید.

کلمات کلیدی

نقش انتخاب کلمات کلیدی به مراتب بسیار زیاد و موثر است. سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که کاملا مرتبط و دقیق باشد.


به طور منظم سایت خود را آپدیت کنید

مطالب سایت خود را به صورت مستمر و منظم به روز و مطالب جدید در آن قرار دهید.



 

 

گفتگوی آنلاین در تلگرام: upnewsite@

بخش فروش: sales@upnewsite.com

بخش فنی: technical@upnewsite.com